שומשום

היסטוריה מרשימה

כ-6,000 שנה מוכר השומשום כמזון בעל סגולות בריאותיות, איכותי וטעים.
דפי ההיסטוריה  מלמדים כי שומשום נצרך בארצות רבות כמו:
מצרים, הודו, סין והמזרח התיכון.
במצרים נמצאו כתבי פאפירוס (משנת 1552 לפני הספירה) המתארים את האפקט המרפא של גרעיני השומשום כמקור אנרגיה. היפוקרטס בכתביו תיאר את הערכים התזונתיים הרבים של השומשום, וספר רפואה סיני משנת 300 לפני הספירה מתאר את ההשפעות הפיזיולוגיות של גרעיני השומשום כמקור אנרגיה, אנטיאיג'ינג, ומקור לרוגע ושלווה. בהודו עד היום משתמשים בתרופה מסורתיות המבוססות על שמן שומשום ונקראת אירובדה (Ayurveda).

awan
sesame2

סודן, אתיופיה, הודו, סין ניגריה ומקסיקו.

פרחי השומשום ,סגלגלים ורדרדים או לבנים וצורתם כצורת פעמון. צורתו של פרי השומשום כתרמיל מוארך, פחוס מעט בצדדים ושעיר.

 השומשום גדל בתרמילים, בדומה לאפונה. 

הפרי מורכב מדפנות המחולקות ע"י מחיצה לשני תאים מקבילים. כל אחד מהתאים מכיל זרעים. כאשר  התרמילים  פוקעים וגרעיני השומשום נופלים לקרקע, הם נאספים. 

השומשום הוא צמח חד-שנתי. הוא עמיד מאוד לתנאי יובש ובצורת ויכול לשגשג בתנאים שלא מאפשרים גידולים אחרים, מסיבה זו נפוץ גידולו במקומות חמים ויבשים. השומשום גדל על אדמות עשירות המאופיינות בריכוזי מינרלים גבוהים במיוחד סידן מגנזיום וברזל ומשם ערכו התזונתי הגבוה.

מרכז גידולי השומשום בעולם:

נראות:

 

 

תהליך הגדילה:

 

 

 

תכונות מרכזיות:

indicum Sesamun.

מקורו של השומשום הוא בסוואנה של מרכז אפריקה: מצרים, הודו, וכן במזרח התיכון וסין.

למעלה מ-3,000 זנים שונים של גרעיני שומשום, הנבדלים ביניהם בגודל וצבע.

לבן, צהוב וקרם, אולם קיימים גרגירי שומשום בגוונים של אדום כהה, שחור וחום.

שם מדעי:

ארצות המולדת:

 

מספר זני שומשום: 

 

צבעים נפוצים:

somsom4

ההרכב התזונתי של גרעיני השומשום נקבע ע"י מספר גורמים: זני הגידול השונים, עונות בשנה, הרכב הקרקע, כמות משקעים, ואזורי הגידול השונים.

שומשום הגדל במקסיקו יהיה שונה בהרכבו משומשום הגדל בסודן ובאתיופיה. גרעיני השומשום סופגים את המינרלים והוויטמינים השונים מהאדמות הגידול ומהמשקעים וכך נקבע הרכבם התזונתי.

חשוב שגרעיני שומשום המשמשים לייצור טחינה וחלבה יהיו שלמים, לא פגומים ונקיים מפגמים ומזיקים.

plant
somsom5

במזרח התיכון ובצפון אפריקה לרבות ישראל משתמשים בגרעיני שומשום להכנת טחינה וחלבה. טחינה וחלבה הם שני המוצרים העיקריים המיוצרים מגרעיני השומשום בארץ.
בשנים האחרונות, בעיקר בשל ערכם התזונתי הרב של גרעיני השומשום הפכו מוצרי הטחינה והחלבה (לינק למוצרים) לפופולריים בעולם הקולינאריה והם משולבים במגוון מאכלים ומוצרים.

מזה שנים רבות משתלב השומשום כמצרך קולינארי בעולם כולו.

בארצות מזרח אסיה: סין , קוראה ויפן משתמשים בשומשום כתוספת לסלטים, במוצרי מאפה, במחית שומשום כתוספת לאורז מבושל ובשר, ובטופו-שומשום שהיא תערובת של מחית שומשום ועמילן.

בהודו השומשום מככב בעיקר כשמן שומשום, המשמש לאפיית עוגות וכרוטב.

somsom6

שומשום מקור לוויטמינים 
גרעיני השומשום המלא עשירים בוויטמינים: ויטמין B1- החיוני להפקת אנרגיה ושותף בפעילות מערכת העצבים, וויטמין E – שהינו  נוגד חִמצון רב עוצמה, המגן על קרומי התאים בגוף מפני תהליכי חמצון מזיקים. פעילותו תורמת להאטה של תהליכי הזדקנות המתרחשים בגוף, ולמניעת מחלות.

שומשום מקור למינרלים
גרעיני השומשום הם מקור עשיר ל:
סידן, החיוני לבניית עצמות השלד, פעילות השרירים ומערכת העצבים.

מגנזיום, החיוני לתהליכים חשובים: בניית העצם, פעילות השרירים, הפעלת מערכת העצבים והפקת אנרגיה מהמזון.

אבץ, החיוני לחלוקת התאים, לתהליך הגדילה, לשמירה על מערכת חיסונית תקינה ולבריאות העור והשיער. ברזל,  החיוני להובלת חמצן בגוף, לחיזוק המערכת החיסונית, לייצור כדוריות הדם האדומות, לחילוף חומרים ולהתפתחות המוח.

שומשום מקור לליגננים 
הליגננים הם קבוצה של רכיבים פנוליים צמחיים, בעלי השפעה מיטיבה על רמת הכולסטרול, על מניעת לחץ דם גבוה ועל שמירת פעילות לב תקינה.

בזרעי שומשום נמצאים ליגננים מסוג ססמין וססמולין (sesamin ו-(sesamolin. כמות הרכיבים האלו בזרעי השומשום גבוהה באופן יחסי לזרעים ומזונות אחרים. 

שומשום מקור לחלבון
החלבונים מהווים כ- 24% מגרעיני השומשום. חלבונים אלו נחשבים איכותיים ומתעכלים בקלות. מחקרים מלמדים כי בהשוואה לחלבוני החלב, צריכה של דיאטת חלבונים ממקור השומשום מסייעת דווקא בירידה ברמות הכולסטרול בדם.

שומשום מקור לסיבים
גרעיני שומשום עשירים בסיבית תזונתיים, מסיסים ושאינם מסיסים. הסיבים התזונתיים שומרים על בריאות המעי, מסייעים לעיכול ומונעים עצירות, יוצרים תחושת שובע ומלאוּת, ומסייעים באיזון רמות הסוכר והכולסטרול בדם. מחקרים הוכיחו כי תזונה עשירה בסיבים מגִנה מפני מחלות כמו יתר לחץ דם, מחלות לב וסוגי סרטן מסוימים.

שומשום מקור לפיטוֹסטֶרוֹלים
זרעי השומשום מכילים גם כמות גבוהה של פיטוסטרולים בהשוואה לאגוזים וגרעינים אחרים. הפיטוסטרולים הם רכיבים טבעיים בגרעין, בעלי מבנה כימי דומה לזה של הכולסטרול. בזכות תכונתם זו הם מסייעים בהפחתת רמות הכולסטרול  בדם.

שומשום כמקור נוגד חמצון 

גרעיני  השומשום עשירים בנוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) טבעיים המסייעים בנטרול הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים (מולקולות לא יציבות התוקפות את רקמות הגוף ועלולות להוביל התפתחות מחלות כרוניות ולהאצת תהליכי זקנה). מחקרים מלמדים כי פעילותם של האנטיאוקסידנטים בגרעיני השומשום תורמת לירידה בתחלואה במחלות כרוניות כגון סרטן וטרשת עורקים ואף להאטה בתהליכי ההזדקנות.  

 

שומשום מקור לשומנים טובים
לשומנים תפקידים רבים ומגוונים בגוף האדם: הם מהווים מקור מרוכז לאנרגיה, משמשים אבני בניין בתאי הגוף, מסייעים בהגנה על רקמות ואיברים בגוף מפני פגיעות פיזיות, ומשמשים חומר מבודד למניעת אובדן חום הגוף. 
יתרה מזאת, השומנים משמשים חומרי מוצא לבניית תרכובות חיוניות לתפקודו התקין של גוף האדם, כגון הורמונים, ויטמין D וחומצות מרה. השומנים משמשים כממיסים של חלק מהוויטמינים מסיסי השומן A, D, E, K) ומסייעים בתהליך ספיגתם במעי ונשיאתם בדם.

בפירמידת המזון משתייכים גרעיני השומשום לקבוצת השומנים. גרעיני השומשום מכילים למעלה מ-55% שומנים "טובים", שמכילים ברובם חומצות שומן חד ורב בלתי רוויות וכמות קטנה של חומצות שומן רוויות.

מדובר בשומנים טובים, עשירים בחומצות שומן חד ורב בלתי רוויות. צריכה של חומצות שומן אלה  מסייעת לאיזון רמת הכולסטרול הרע (LDL ) בדם, ולירידה בשכיחות של מחלות לב כליליות. 

שמשום מקור לנוגדי חמצון
זרעי השומשום עשירים בנוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים) טבעיים, המסייעים בנטרול הפעילות ההרסנית של הרדיקלים החופשיים. מחקרים מלמדים כי פעילותם של האנטיאוקסידנטים שבגרעיני השומשום תורמת לירידה במחלות כרוניות כגון סרטן וטרשת עורקים.